17 grudnia 2024 mieliśmy przyjemność przeprowadzić szkolenie pt. „Grudniowa inwentaryzacja opakowań klienta – jak uniknąć niepotrzebnych kosztów?”. Spotkanie skierowane było głównie do przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za zarządzanie logistyką i ewidencją opakowań. Omówione zostały główne problemy, z którymi borykają się firmy nie tylko w grudniu, ale przed każdą obowiązkową inwentaryzacją.
Proces inwentaryzacji opakowań zwrotnych nierzadko wiąże się z koniecznością zaangażowania ludzi, którzy z pojemnikami nie mają na co dzień do czynienia. To generuje dość spore ryzyko błędów w liczeniu i nieprawidłowych wyników. Czasem zdarza się, że inwentaryzację musimy przeprowadzić przy uruchomionej produkcji, co też generuje potencjalne błędy.
– Jakie są sprawdzone metody organizacji inwentaryzacji opakowań zwrotnych?
– W jaki sposób uniknąć typowych błędów, które generują dodatkowe koszty?
– Co zrobić kiedy wyniki inwentaryzacji znacząco odbiegają od stanów systemowych?
Na te, a także wiele innych pytań odpowiedzieliśmy podczas szkolenia.
Uczestnicy dowiedzieli się również z jakiego rodzaju problemami możemy mieć do czynienia podczas rocznej inwentaryzacji opakowań zwrotnych należących do klienta:
- Rozbieżności w systemach ewidencji
Jednym z głównych wyzwań są różnice między rzeczywistą liczbą opakowań, a zapisami w systemach ewidencyjnych (portalach klientów). Najczęściej wynikają one z błędów w rejestrowaniu wejść i wyjść. Czasem w grę wchodzą również otwarte procesy reklamacyjne.
- Trudności w lokalizacji opakowań
Opakowania zwrotne mogą być używane w wielu miejscach – u nas, u naszych podwykonawców, w magazynach pośrednich, a nawet w transporcie. Brak konkretnej informacji o ich lokalizacji w momencie liczenia utrudnia kompletność inwentaryzacji i wymaga dodatkowych zasobów na koordynację procesu.
- Uszkodzenia i straty
W trakcie użytkowania część opakowań może ulec uszkodzeniom lub zagubieniu. Często takie uszkodzone pojemniki stoją „zapomniane” w wydzielonej części placu, wymieszane z innymi, co mocno komplikuje proces liczenia. Brakuje też wiedzy dotyczącej zasad odpowiedzialności za uszkodzone opakowania, co finalnie prowadzi do niepotrzebnych kosztów.
- Czasochłonność i brak zasobów
Proces inwentaryzacji wymaga zaangażowania wielu osób oraz czasu. Brak odpowiednich zasobów i metod, zwłaszcza kiedy liczymy w trakcie bieżącej produkcji, dodatkowo zwiększa obciążenie pracowników oraz możliwość błędów w liczeniu.
Szkolenie było dużą dawką wiedzy oraz wartościową wymianą doświadczeń i propozycji rozwiązań poszczególnych problemów.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólnie spędzony czas.