Co jest najważniejsze w logistyce?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest najważniejsze w logistyce, można posłużyć się koncepcją 7W. Jej definicja, której z całą pewnością uczą na każdym logistycznym kierunku, przedstawia nam listę (być może nawet checklistę), którą należy się kierować:

WŁAŚCIWY PRODUKT
WŁAŚCIWA ILOŚĆ
WŁAŚCIWY STAN
WŁAŚCIWE MIEJSCE
WŁAŚCIWY CZAS
WŁAŚCIWY KLIENT
WŁAŚCIWA CENA

Określenie wszystkich powyższych punków jest ważne zarówno w fazie projektowej, jak i w codziennej pracy każdego logistyka. Pominięcie któregokolwiek z nich, może prowadzić do dodatkowych kosztów, reklamacji, a w konsekwencji pogorszenia naszej oceny u klienta.

Kolejnym ważnym aspektem w logistyce jest… współpraca. Może to brzmieć zabawnie, jednak już spieszę z wyjaśnieniem. Logistyka nigdy nie była i nie może być tworem zamkniętym tylko i wyłącznie na siebie. Dział logistyki musi codziennie współpracować z innymi obszarami takimi jak produkcja, jakość czy IT.

Pozostając w ścisłej współpracy z innymi działami firmy, logistyk ma pośredni wpływ na jakość wyrobu. Odpowiednie opakowanie i transport to kluczowe czynniki wpływające na odbiór produktu przez klienta. Dostarczanie materiałów i opakowań na czas jest równie ważne, ponieważ wszelkie opóźnienia będą prowadzić do zakłóceń w produkcji i wysyłkach.

W logistyce ważny jest również element ciągłego doskonalenia i optymalizacji procesów. Logistyka musi stale szukać nowych rozwiązań, które pozwolą na osiąganie coraz lepszych wyników, w tym zmniejszanie kosztów i skracanie czasu realizacji dostaw. Współpraca z działem IT jest w tym przypadku szczególnie istotna, ponieważ nowoczesne narzędzia informatyczne pozwalają na efektywniejszą kontrolę procesów logistycznych.

I na koniec, często niedocenianym aspektem, o czym świadczy fakt, że nie został uwzględniony w koncepcji 7W jest – Właściwy Logistyk. Jest to osoba, która spaja wszystkie pozostałe punkty, potrafi sprawnie współpracować z innymi działami, optymalizować istniejące procesy, szukać nowych rozwiązać, a także pozostawać w ciągłym kontakcie z klientem, dbając o właściwy poziom produktu i usługi. Właściwa osoba na tym stanowisku jest jak dobry smar, który pozwala na wydajną pracę pozostałych 7 elementów.
Dlatego dbajmy o właściwy rozwój osób na tym, jakże ważnym stanowisku.

Informujemy, że używamy plików cookies w celu umożliwienia użytkownikom korzystania z wszystkich funkcjonalności oraz tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Oznacza to, że każdy ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies.

Prosimy także o zapoznanie się z polityką prywatności, która zawiera wszystkie szczegółowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych.
Zamknięcie komunikatu i/lub dalsze korzystanie z serwisu oznaczać będzie wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie polityką prywatności.

×